Jak wynika z badań Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, Polacy po 50 roku życia szukają w internecie zwykle informacji w sprawach związanych z pracą.
W badaniu zrealizowanym na przełomie sierpnia i września 2010 roku skupiono się na zasadach użytkowania sieci i aplikacji sieciowych oraz serwisów internetowych przez osoby w wieku powyżej pięćdziesiątego roku życia.
Jak wykazały badania, starsi użytkownicy internetu są gotowi poświęcać więcej czasu i uwagi na poznanie i zrozumienie technologii niż młodsi. Zachowują wobec niej pewien dystans m.in. mimo instalacji mobilnego internetu nie korzystają z niego w każdych okolicznościach, jak młodzi internauci, lecz najczęściej w jednym-dwóch miejscach. Zwykle jest to biurko i domek na działce.
Przytłacza ich skala sieci, podobnie jak jej otwartość, dlatego poszukują miejsc, w których mogliby zachować prywatność. Preferują, więc korzystanie z internetu w samotności, szukając miejsc anonimowych o charakterze publicznym np. serwisy informacyjne czy portale ogólnopolskie, jak Gazeta.pl, Onet.pl, wp.pl czy Interia.pl albo własnego zakątka sieciowego, np. wortale. Są to najczęściej wortale hobbystyczne poświęcone tematykom: haftu krzyżykowego, wypieków, kibicowania drużynie piłkarskiej, kultury, antyków, labradorów, myślistwu, podróżom czy komputerom.
Użytkownicy internetu po 50 roku życia instalowali mobilny dostęp, ponieważ m.in. chcieli pracować poza domem w niestandardowych godzinach. Oprócz tego chcieli się też rozwijać zawodowo, poznawać nieznane dotychczas rozrywki oraz korzystać z internetu wspólnie z rodziną.
Jak stwierdzają badacze, część pokolenia obecnych pięćdziesięciolatków około 10 lat temu zaliczała się do grupy wcześnie wprowadzających nowinki techniczne do pracy lub domu.
Obecnie pokolenie to niesłusznie jest uznawane za posiadające niskie kompetencje dotyczące najnowszych technologii informatycznych, podczas gdy duża część jego przedstawicieli nie różni się wiedzą w tym zakresie od młodszych 20-30-latków.
Obie grupy mają jednak różne modele korzystania z internetu. Starsi użytkownicy sądzą, że powinien być on przede wszystkim źródłem wiedzy, młodsi widzą zaś to medium, jako źródło rozrywki.
Badanie "Mobilny internet 50+" wykonał zespół pod kierownictwem Łucji Krzyżanowskiej z Instytutu Socjologii UW, przy współpracy Mateusza Halawy (Instytut Studiów Społecznych UW) oraz dr Mirosława Filiciaka (Centrum Badań nad Kulturą Popularną, SWPS).